Teneriffan treeniloma

Teneriffa – Los Christianos

Palasimme juuri 2,5 viikon yhdistetyltä perhe- ja treenilomalta Teneriffalta ja La Gomeralta. Reissussa meillä oli Airbnb:n kautta kolme eri majoitusta: Teneriffan Los Christianos, La Gomeran Hermigua ja Teneriffan La Laguna. Saimme mukavasti miehen kanssa myös yhteistreenejä, sillä onnekkaina saimme lasten mummin matkaan. 4/6 porukasta oli matkannut Teneriffan Los Christianokseen jo muutamia päiviä ennakkoon ja olikin helppo saapua kohteeseen!

Heti seuraavana aamuna pääsin maantiepyöräni päälle ja teimme kunnon mäkitreenin polkemalla saaren luoteiskulmassa lenkuran. Siirryimme autolla Santiago del Teiden kylään, hyppäsimme pyörien päälle ja sainkin heti tuntea hapot reisissä (tie TF-436). Ajoimme Faro de Tenon majakalle hienoa tietä, jossa sai kunnon alamäkivauhdit yli 70 km/h. Palasimme itään tietä TF-24 ja ylös todella jyrkkää nousua Las Cruces kylästä tietä TH-421, josta jatkoimme TF-82.sta takaisin autolle. Ihan huippu aloitus lomalle: 4 h 40 min ajoa ja 64 km!

Seuraavana päivänä 17.12 pyöräilin Los Christianoksesesta TF-51-tietä Vilafloriin 2 h 20 min ja 23 km, 1350 nousumetriä (eli todella hidasta!), jossa tapasin muun perheen. Mies jatkoi tästä juosten Teidelle ja tuli bussilla illalla majoitukseen. Me muut trekkailimme liki 5 km vuoristossa ja minä vielä oman lisälenkin päälle. Oli ihanaa juosta ja turhan vauhdikkaasti meninkin… Onneksi suunnitelmissa ei ollut uimista, kaikkea muuta jalat reissussa kestivätkin.

La Gomeralla – 5 päivää

Ostin vuosi sitten miehelleni (itselleni!) joululahjaksi The Cyclist lehden numeron, jossa oli juttu pyöräilystä La Gomeralla. Juttu löytyy myös verkosta! Olin aiemminkin ajatellut, että tänne olisi ihana päästä, mutta nyt oli pakko päästä – ja pyöräilemään, toki myös trekkailemaan.

19.12 suuntasin kohti vihreää Kanariansaarten unelmakohdettani La Gomeran saarta. Menin yksin pyörän kanssa 30 km ja tunnin kestäneen matkan aamulautalla ja muut tulivat iltapäivällä auton kanssa. Kaikkia vuokra-autoja ei saa viedä Gomeralle, mutta onneksi olimme tietoisia tästä Suomessa autoa varatessa. Ajoin San Sebastianin satamasta tasaisen hitaasti ylös hyvin ajettavaa 6 % GM-2 tietä ja pätkän CV-14 tietä. Tämän jälkeen laskettelin upeaa laakeripuumetsien ympäröimää GM-1- tietä Hermiguan kylään. Ajelin vielä hiukan lisälenkkiäkin, jotta olin samaan aikaan muiden kanssa majoituksessa. Päivään kertyi liki 4 h pyöräily, 48 km ja 1560 nousumetriä.

Lepopäivän (eli retkeilyä lasten kanssa) jälkeen juoksimme yhdessä mieheni kanssa hienon 16,5 km trailin Grand Ruta Circular Garjonayn, jossa välillä pysähdyimme nauttimaan näköaloistakin! Aktiivista juoksu- ja kävelyaikaa kului 3 h 25 min ja olin aivan hurmioissani poluista ja metsistä! Ihan kuin olisin ollut Taru sormusten herrasta leffassa.

Seuraavana päivänä 22.12 tuli jälleen ihana yksinpyöräily 2 h 40 min, pituutta reilut 40 km eli ylös korkealle ja jälleen alas. Kävimme kaikki Abranten lasilattiaisella näköalapaikalla, josta oli hienot näkymät Teneriffan Teidelle. Päädyimme syömään paikassa myös hienon aterian ja yllätykseni tarjoilijat kommunikoivat Gomeran vihellyskieli Silbolla. Olin vain unelmoinut kuulevani tätä!

Seuraavana päivänä juoksin perheen trekkipaikan alkuun El Cedroon n. 9 km, joka oli lähinnä kipuamista ja aikaa kului 2h 10 min. Lasten kanssa trekkailimme noin 5 km, jonka puolessa välissä mies kipaisi omille teilleen, tullen majapaikkaan juuri auringon laskiessa. Jouluaatto olikin sitten varsin erikoinen, sillä tuuli paukutti Gomeralla myrskylukemissa, enkä uskaltanut ajaa Hermiguasta satamaan. Hyppäsin aamuvarhaisella päivän ainokaiseen bussiin kohti San Sebastiania ja sieltä menimme kaikki lautalla takaisin Teneriffalle. Mummi ja lapset laitettiin bussiin kohti Santa Cruzia, joka on lähellä majoituskaupunkiamme La Lagunaa. Iso määrä tavaraa, pyörät, minä ja mieheni menimme autolla. Kävimme matkalla hakemassa ensimmäiseen majoitukseen säilöön jätetyt pyörälaukut kyytiin. Jäin matkan varrelle La Lagunan lähelle ostoskeskukseen, jossa vierähti liki 4 h, mutta seuraavan päivän joulunjuhlintaan kaikki tarpeellinen löytyi – kuten kokonainen pulpo paellaan!

San Christóbal de La Laguna

Espanjalaiseen tapaan olimme suunnitelleet reissun aikataulun sellaiseksi, että vietimme joulua joulupäivänä. Aamupäivällä tein kevyen 45 min kaupunkihölkkäilyn 6,5 km ja tutustuin hiukan hienoon kaupunkiin ja sen kävelykatuihin. Tässä yliopistokaupungissa näkyy uskomattoman paljon juoksijoita!!!

Tapaninpäivän treenailu oli hieno päivä yhdessä miehen kanssa pyöräilyä, 4 h 45 min, n. 80 km, nousua 1900 m. Tiukassa ylämäessä pyörän keskiö alkoi pitää pahaa ääntä ja mielessäni jo maalailin, että tämä saattoi olla viimeinen pyöräily reissussa, mutta hyvin kesti.

Tältä naamani näytti suurimman osan lomareissua. Hyvää nousua riitti!

IMG-20181227-WA0000

1800 nousumetriä selän takana ja alamäki kohti La Lagunaa alkaa. Reissussa oli muuten kaksi identtistä paitaa eli ihan samalla en koko reissua mennyt!

27.12 tein yksin ihanan maantiepyöräilyn TF-13 tietä Tejinaan ja San Juan Peralesiin (TF-16) ja sieltä takaisin päin Bajamarin tuulisille ulkoaltaille. Mies juoksi täältä Anagan huippujen kautta kotiin ehtien juuri ennen pimeää ja minä palasin lasten ja mummin kanssa autolla. Ennen kaupunkia kurvasimme kuitenkin vielä Museum of Science and the Cosmokseen -paikalliseen Heurekaan-, jota voi kyllä suositella, vaikkemme sattuneetkaan planetaarioesitysten aikaan sinne.

28.12 tein 1 h nousupyöräilyn ylös Anagan suuntaan eli La Lagunasta Mirador Cruz del Carmenille ja siitä hiukan eteenpäin. Trekkailimme perheen kanssa n. 5 km ja päälle miehen kanssa yhdessä juoksua ja kävelyä 1 h 10 min ja 6,9 km. Lopuksi suhautin pyörällä 18 min alamäkiajot takaisin majoitukseen.

29.12 ajoin edellisen päivän reittiä TF-12 ohi Mirador Cruz Del Carmenin, josta TF-134 (tässä mukana valo tunnelipätkälle) saaren koilliskolkkaan Benijon kylään. Ajoa tuli 1h 50 min, 21 km ja nousua reilu kilometri. Ihana -ei turisti- ranta nautiskella merinäköaloista ja leikkiä hiekassa, vaikka emme uineetkaan.

30.12 teimme retken perheenä ilman mummia, mutta silti piti päästä pyörällä matkaan kohti Teideä. Minä pyöräilin ylös mäkeä 1h 45 min, josta mies jatkoi Teidelle saakka. Kilometrejä kertyi 30 ja nousua liki 700 m. Ylhäällä Teidellä (juurella) tein lasten kanssa reilu 4 km retkeilyn ja mies omat juoksunsa. Illan yllättäessä palasimme tavoistamme poiketen kaikki samalla autolla majoitukseen!

Olimme jo Suomessa ilmoittautuneet uuden vuoden aaton XXXVII San Silvestre Laguneran 5,7 km (minä tosin luulin juostessani, että 5 km) katukisaan. Kuitenkin totesimme edellisenä iltana, että jalat eivät ole juoksuherkät, joten kannattaa hyödyntää viimeiset hetket vielä pyöräilyynkin ja teimme 1 h 10 min ja reilu 20 km mukavan pyöräilyn Pedro Alvarerezin kylän kohdalta nousten ylös Carmen Del Cruzille ja sieltä tuttua TF-12 reittiä pienellä kivalla poikkeamalla Jardinan kautta takaisin. Päivällä kävelimme porukalla La Lagunassa haistelemassa aaton ja kisan tunnelmaa ja hampurilaisilla.

IMG-20181231-WA0001

XXXVII San Silvestre Lagunera oli huikeatunnelmainen juoksu! Mieheni oli ilmoittautuessa laittanut minulle ilmeisesti jonkun kovan ennakkoajan, sillä päädyin huippujuoksijoiden kanssa ensimmäiseen lähtökarsinaan, jossa oli noin 100 muuta. Loput reilut 2500 juoksijaa sitten takanani! Lähdön tunnelma oli riehakas, musiikki soi, tehtiin aaltoja ja ilmeisesti tapahtumaa kuvattiin Kanarian televisioon. Lähdön paukahtaessa paperiset lilat konfetit leijuivat ilmassa, musiikki raikasi ja katsojat huusivat. Koko reitin ajan tunnelma oli upea. Juoksu tuntui suht pahalta, sillä jalassani olivat maastokengät, alusta oli vaihteleva vanhan kaupungin kiveys ja mutkia suht paljon. Tämän korvasi kuitenkin tunnelma ja kannustus. Kelloni piippasi 4 km samalla, kun reitti liippasi maalin läheltä. Aikaa oli kulunut 17 min ja kärki tuli maaliin. Tässä vaiheessa tajusin, ettei matka ole kyllä 5 km, vaan enemmän ja loppu vielä nousua. Tulokset löytyvät täältä. Oma aikani oli 26.22.

unnamed

Tämä La Lagunan uudenvuodenjuoksu kruunasi kyllä reissun, josta oli mukava lähteä kotiin vuoden 2019 ensimmäisenä päivänä!