Virallisesti pian Pyöräilynohjaaja!

Blogihiljaisuudelle ei ole taaskaan järkevää selitystä, vaikka asiaa olisi. Palaan ensi viikolla vuoden 2021 kisa- ja treenikuulumisiin. Nyt ajankohtaisuuksiin! 

Olen parhaillani suorittamassa Suomen Pyöräilynohjaajat ry koulutusta ja tavoitteena on piakkoin valmistua virallisesti Pyöräilynohjaajaksi. Pari pitkää koulutusviikonloppua on tullut opiskeltua hienolla porukalla Haagassa ja Helsingin keskuspuistossa vähintään kahden opettajan voimin – kiitos Teemu & Heikki. Kurssi on maastopainotteinen ja varsinkin ensimmäinen koulutusviikonloppu tarjosi tätä. Hyppäsin suoraan koulutustasolle 3, mutta toki minulla on taustalla Triathlonvalmentaja 2 tutkinto sekä liikunnanohjaajankoulutus.

Koulutuksessa tehtiin paljon siirtymäajoja, joissa ohjattiin ryhmää. Tässä pidemmällä Helsingin liikennemerkkikatsauksella, pyöräilyväyliin sekä liikennelainsäädäntöön tutustumassa! Supertärkeää ja nyt tarkkailen näitä yksin pyörällä liikkuessakin ”ohjaajan silmin”. Kuva: Teemu Tenhunen

Saavuin ensimmäiseen kurssipäivään pari tuntia (sovitusti) myöhässä suoraan X-kaato seikkailukisasta aikamoisissa innostuksen ja adrenaliiniryöpyn tunteissa. Kisasta irtosi sekasarjan toinen sija ja koulutusviikonloppuun sopivasti X-kaadossa edettiin paljon pyörällä ja toki myös tossulla ja meloen. Koska pyöräkurssin teoria-aiheet olivat kiinnostavia ja iltaosuus viimeisteltiin maastoharjoituksilla, jaksoi klo 21 kestäneen päivän hyvin. Seuraavanakin päivänä meillä oli maastossa ryhmäohjauksia toisille kurssilaisille eri teemoista ja annoimme palautetta. Käytännön opit ja keskustelut olivat ehdottomasti parasta antia, mitkä toteutuivat erityisesti ensimmäisenä kurssiviikonloppuna! Alla olevat kuvat ovat kaikki Teemu Tenhusen (toinen kouluttajista!) kuvia koulutuspäiviltä.

“Koulutuksen käyneillä on oikeus käyttää pyöräilynohjaaja-titteliä toiminnassaan. Kurssi on pyöräilyn ohjaajien koulutusjärjestelmän tason 3 mukainen. Koulutus kestää noin 50 tuntia ja koostuu: 30h kontaktiopetuksesta, 10h omatoimisesta opiskelusta, 10h käytännön harjoittelusta ja loppukokeista.” Täytyy sanoa, että itselläni on vielä paljon opeteltavaa ja jännittää huominen koe (teoria & käytäntö), varsinkin teknisiltä vaatimuksilta mm. eri pyörien ominaisuudet ja mahdolliset korjaukset, vaikkapa takavaihtajan säädöt ja katkenneen ketjun korjaus. Toivottavasti voin vaikka jälkikäteen lähettää oppimisvideon, jossa paikkaan mahdollisia puutteita! Kokeen jälkeen palautan vielä viimeiset kurssityöt mm. pyöräilytapahtuman turvallisuussuunnitelman ja tietysti todistuksen ensiaputaidoista. Alla olevat kaksi kuvaa ovat toisesta koulutusviikonlopusta, josta suuri osa vietettiin parkkihallissa!

Ensimmäisen viikonlopun jälkeen prosessoin oppimista ja ryhdyin suunnittelmaan ohjaajapätevyyteen edellytettäviä kotitöitä, erityisesti viittä maastopyöräilyohjauskertaa, jotka toteutin maksuttomina Jola Training liikutayritykseni kautta. Pelkkä suunnittelu mm. aikataulutukset, riittävä informaatio, turvallisuus sekä mielekäs ohjelmarakenne kohderyhmille olivat hyvää oppimisprosessia. Tein kaikki suunnittelut ja toteutukset yksin ja taatusti kurssin 50h osaltani täyttyy! Tässä kaksi linkkiä kurssikuvauksiini: Lasten pyöräilykurssit ja Aikuisten MTB-kurssit.

Pyöräilykurssien 6-9-vuotiaiden ryhmä, jossa hyödynnettiin koulun pihan viivoja, ajettiin tekniikkarataa, leikittiin posteljooneja ja rikottiin saippuakuplia!

Ohjauksien lisäksi keräsin jokaiselta kurssikerralta palautteet osallistujilta. Toteutin kaikkiaan viisi ohjausta: 2 ohjausta lapsiryhmille ja 2 aikuisten alkeimaastopyöräohjausta sekä yhden maastolenkin. Joustavuus on yksi tärkeä taito eli suunnitelmien lisäksi on oltava myös varasuunnitelmat. Jouduin mm. perumaan yhden suunnittelmani lasten pyöräkurssipäivän kokonaan myrskyn takia ja aikuisten osalta muuttamaan aikatauluja kellojen siirtämisen ja pimeyden vuoksi. Toisaaalta tuli yhdelle aikuisten MTB-kurssille ja maastolenkille myös pieni pimeyselementti turvallisella tavalla mukaan! Alla olevissa kuvissa tsekataan rengaspaineita ja maastolenkille osallistuja ottaa onnistuneet ensipolkaisut (ikinä) pitkospuilla. Aikuisten kursseilla mahtavaa oli yhteishenki, kuten ajon jälkeenkin jeesattiin pyörää porukalla auton katolle!

Nämä ovat olleet siis ensimmäiset pyöräilynohjaukseni, vaikka suunnistusta ja polkujuoksua olen ryhmille ohjannut jo pidempään. Olen todella tykännyt ohjata pyöräilyn tekniikkaa ja suorastaan yllättynyt tästä! Myös saamani palaute tukee tätä. Lasten tekniikkakurssilla sain kiitosta mm. hyvin valituista ja toteutetuista leikeistä, joissa harjoiteltiin mm. jarruttamista, yhdellä kädellä ajoa, turvallisuusmerkkejä ja tasapainottelua. Näihin sainkin ideat Pyöräilynohjaajakoulutuksen materiaaleista!

Aikuisten palautteista poimittua: “Sain lisää rohkeutta ajaa kohtia, joita en yksin ajaessa olisi ajanut.” ja “Ohjaaja opasti erittäin hyvin ajolinjoja.” Yhteislenkistä palautetta: “Rento kannustava ilmapiiri, uudet reitit ja itseni ylittäminen.” “Matkalla ajon aikana tuli selkeitä ohjeita. Ei yllytetty ylittämään itseä mikä teki ajosta turvallista kun uskalsi jalkautua ilman painetta siitä, että muut joutuvat odottamaan.” “Jola on hyvä tsemppaaja ja innostava helposti lähestyttävä ohjaaja. Matkan aikana saimme kannustavaa palautetta. Asiallista ja selkeää opastusta. Lähtisin ehdottomasti uudelleen.”

Tähän on hyvä lopettaa blogipäivitys ja vinkata kurkkaamaan Jola Training sivustolle sekä seuraamaan @jolatraining Facebook ja Instatilejä. Taitaa tulla keväällä joku pieni pyöräkurssikin – polkujuoksun, polkujuoksuleirin, juoksukurssien ja toiminnallisen ulkotreenien lisäksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: